Menu

Testshoot Nanlite Forza 60

Onlangs heb ik een shoot gedaan met Lisa in Creatieve Ontmoetingplek Tot en Met. Daarbij kon ik mooi mijn nieuwe verlichtingssetje uittesten: een set van 2 Nanlite Forza 60 LED lampen en 2 Nanlite Pavotubes, een soort TL-balken die je op allerlei kleuren kunt instellen.

Straks meer over deze set, want zoals vaker bij een portretshoot ben ik lekker simpel begonnen om op gang te komen: eerst een paar foto’s met alleen aanwezig licht. Zoals hierboven met het zachte daglicht van een groot raam.

Maar vervolgens heb ik toch maar snel de lampen erbij gepakt. De onderstaande foto is gemaakt met 1 Nanlite Forza 60 met daarop een kleine softbox. Het licht in de achtergrond komt van de ramen en de 2 lampen boven de tafel.

behind the scenes bij fotoshoot met Martin Hogeboom | fotograaf bij Tot en Met - testshoot Nanlite Forza 60 - TSE Imaging

En daarna ben ik maar eens lekker met de gekleurde TL-balkjes gaan spelen. Deze foto is vanaf bijna dezelfde positie genomen, met ongeveer dezelfde verlichting. Alleen staan er nu 2 tubes op de tafel achter Lisa die het groene licht veroorzaken.

Werken met continulicht is anders dan werken met flits. Het nadeel is dat je goed in de gaten moet houden dat je sluitertijd snel genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen. En dat het vermogen van de LED lampen iets beperkter is dan van flitsers, maar zolang je binnen fotografeert, zoals in dit geval, loop je niet zo snel tegen beperkingen aan. Het grote voordeel van LED is natuurlijk dat je gelijk ziet wat je doet met het licht. Het effect van de verlichting is al zichtbaar voordat je een foto maakt, dus je kunt lekker in de flow van de shoot blijven zonder dat je testfoto’s hoeft te maken zoals bij werken met flitslicht. Als het moet kun je zelfs met een (half-)automatische camera werken.

Nanlite

Iets meer over het continulicht setje dat ik hier heb gebruikt: dat bestaat uit 2 Nanlite Forza 60’s met een kleine degelijke softbox, de FL-11 fresnel spot met een kleppensetje en 2 Nanlite Pavotubes.

Nanlite Forza 60 en iPhone 11 Pro - © Fotografie: Martin Hogeboom

De Forza 60 is een mooi compact lampje dat lekker makkelijk te bedienen is, achterop zitten 2 draaiknopjes: 1 om het vermogen in te stellen en 1 voor effecten zoals knipperende en stroboscopische effecten. Die 2e is voor video misschien leuk maar als fotograaf heb ik er niet zoveel aan. Als ik even snel het vermogen wilde verstellen pakte ik uiteraard nét het verkeerde knopje. 🙂 Maar goed, dat is een kwestie van wennen… Helaas is de witbalans niet instelbaar. Dat kun je opvangen door er gekleurde gels voor te hangen, maar je moet dan wel opletten dat ze niet te dicht op de lamp zitten omdat ze kunnen smelten door de warmte. Het vermogen is in elk geval over een mooi bereik traploos regelbaar dus je kunt het licht heel exact doseren. Bovendien is het toereikend om met sluitertijden te werken die snel genoeg zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen. Vaak heb ik op relatief lage vermogens gewerkt om het LED licht mooi in balans te brengen met het aanwezige licht.

Nanlite Forza 60 met sofbox - © Fotografie: Martin Hogeboom

Wat ik erg handig vind is dat er via een spiraalkabel en met hulp van een klein klemmetje een V-Mount accu aan de lamp te hangen is, zodat je niet meer afhankelijk bent van netspanning en dus veel vrijer kunt bewegen. Zo’n accu levert voldoende power om het gedurende een shoot van een paar uur vol te houden, dus een relatief korte portretshoot als deze was zeker geen probleem.

V-Mount accu op Nanlite Forza 60 - © Fotografie: Martin Hogeboom

Ledgo RGB Tube

Ledgo RGB tube - TSE Imaging - © Fotografie: Martin Hogeboom

Vooral de “TL balk” of RGB Tube zoals een wat meer professionele aanduiding is, is een mooi stuk gereedschap waarmee je spectaculaire kleureffecten mee kunt bereiken. Via een paar kleine druk- en draaiknopjes kun je van alles instellen. Het is even zoeken, maar dankzij de geprinte “wegwijzer” op de achterzijde van de lamp vind je je weg wel in de vele mogelijkheden. De functies die ik het meest gebruik zijn de standen waarbij je de helderheid en de kleurtemperatuur kunt instellen en die waarin je zo ongeveer alle kleuren van de regenboog in verschillende helderheden en verzadigingen kunt kiezen. De lamp is via een mooi doorzichtig klemmetje op een statief te zetten en er is een accu ingebouwd zodat je ook zonder kabels kunt werken.

De shoot met Lisa vervolgen we in de kelder van het gebouw, waar een paar hele kleine raampjes zijn en wat kleine lampjes aan de wanden hangen. Iets minder omgevingslicht, dus een mooie plek om het effect van het LED licht uit te laten komen. Bij de bovenstaande foto heb ik 1 Forza 60 met fresnel spot gebruikt als hoofdlicht en voor het effect 2 Tubes op blauw en paars licht van achteren op mijn model gericht. De onderstaande foto’s zijn variaties op deze opstelling.

De Fresnel spot maakt dat je met een kleine bundel hard licht kunt werken om bijvoorbeeld selectief iets uit te lichten. Die bundel licht is verstelbaar, in de onderstaande foto zie het verschil tussen de uiterste standen van een lamp die op ca 1m afstand op een witte muur gericht is.

Fresnel Spot op Nanlite Forza 60 - © Fotografie: Martin Hogeboom

Hieronder een beeld met 1 RGB tube die voor het paarse achtergrondlicht zorgt en een Forza 60 met softbox als hoofdlicht. Het warme licht komt van de lampjes die aan de wand hangen.

Ter vergelijking nog een foto op ongeveer dezelfde plek, maar dan met alleen het aanwezige licht: daglicht door een klein raampje op haar gezicht en kunstlicht van de lampjes aan de wanden op voor- en achtergrond. Soms kun je heel goed de verlichting gebruiken zoals je het aantreft en daarmee een prima beeld maken. Maar het fijne aan werken met lampen is dat je altijd het licht naar je hand kunt zetten, mocht het nodig zijn. Zo blijf je in elk geval zelf de baas over het licht.

Als laatste nog een foto waarbij de Tubes op een andere manier gebruikt zijn: horizontaal geplaatst boven en onder het gezicht van Lisa, zodat het een zacht hoofdlicht van bovenaf geeft met invulling van onderaf.

Portretfoto van Lisa met Ledgo RGB Tubes - © Fotografie: Martin Hogeboom

Wat me vooral goed bevalt aan dit setje is dat je er heel intuïtief mee werkt doordat je precies ziet wat je doet met het licht. Door het kleine formaat kun je er makkelijk mee bewegen en ze positioneren waar je wil. En dankzij de accu hoef je niet met kabels te slepen of op zoek naar stopcontacten. Zo blijf je lekker in de flow van je shoot zonder dat allerlei technische zaken in de weg zitten. Zoals het moet zijn bij portretfotografie.


Masterclass Locatieportret

Wil je meer weten over werken met LED licht, modellen en een mooie locatie? Dan is het misschien interessant om een Masterclass Locatieportret te volgen waarin alle ins en outs uitgelegd worden en waarbij je zelf ook gaat fotograferen met een paar stoere modellen. Zie : https://blog.martinhogeboom.nl/masterclass-locatieportret/

Comment

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

Contactgegevens

Bel, app, mail, chat of link op social media met Martin Hogeboom via:

+31 6 29202692